PLUSklasser - en del af Bredere børnefællesskaber

PLUSklasser er en del af Aarhus Kommunes tiltag for, at flere børn kan lære og trives i den lokale skole.

Der starter også en PLUSklasse på Skåde skole og Vorrevangskolen fra skolestart i august 2024. Fra skoleåret 2025 vil der starte PLUSklasser op på endnu flere af Aarhus’ skoler.

Bredere børnefællesskaber

Aarhus Byråd har afsat 55 mio. kr. årligt til arbejdet med bredere børnefællesskaber.

Målet er, at langt flere børn skal kunne trives, lære og udvikle sig i de lokale almene børnefællesskaber - f.eks. i de lokale skoleklasser. Derudover skal børn, der oplever udfordringer, hjælpes hurtigere og bedre end det har været muligt hidtil.

I arbejdet med Bredere børnefællesskaber arbejder Børn og Unge pt. med fire indsatser:

Dagtilbud for alle
    Skole for alle
    PPR tidligere indsatser og tættere på praksis
    Styrket tværgående samarbejde

PLUSklasser er en del af indsatsen Skole for alle, som har tre spor:
    Skole for alle – Almenklasser
    Skole for alle – PLUSklasser
    Skole for alle – Lokale specialklasser

Læs mere om Bredere børnefællesskaber på Aarhus.dk

Aarhus’ børne- og ungepolitik

Alle børn og unge skal have et godt børneliv. De har forskellige behov, evner, interesser og drømme. Fælles for dem er, at de har brug for voksne omkring sig, der hjælper med at skabe rammer for det gode børne- og ungeliv.

Hvad vi forstår ved et godt børneliv er beskrevet i Aarhus Kommunes Børne og ungepolitik.

Børne- og ungepolitikken er vores fælles børne- og ungesyn. Den sætter ord på vores værdier og sætter rammerne for vores arbejde for og med børn og unge i hele Aarhus Kommune. Derfor sætter Børne og ungepolitikken også rammerne for arbejdet med Bredere børnefællesskaber.

Se børne- og ungepolitikken