Hvad er en PLUSklasse?

I PLUSklassen arbejdes der med specialpædagogiske metoder. National forskning og erfaring fra lignende tilbud i kommunen har vist, at anvendelsen af specialpædagogiske metoder i skoleklasser gavner alle børn.

Hvad kendetegner en PLUSklasse?

I PLUSklassen starter ca. 19 elever – heraf to elever med specialpædagogiske behov.

Der arbejdes med specialpædagogiske metoder, der skaber deltagelsesmuligheder, tryghed og trivsel for alle børn.

Der er altid to voksne i klassen, som underviser efter en struktureret co-teaching model.

PLUSklassen har en fast tilknyttet ressourceperson fra skolen.

I PLUSklassen er der en særlig systematik omkring de voksnes teamsamarbejde, der sikrer læring og udvikling for alle børn.

Social Læring er en integreret del af skoledagen for de børn i PLUSklassen, der har et særligt specialpædagogisk behov.

Skolen har et tæt samarbejde med PPR omkring skolens PLUSklasser.

Hvad er specialpædagogiske metoder?

De specialpædagogiske metoder, som vil præge dagligdagen i PLUSklassen, fokuserer i høj grad på:

• Klare og trygge rammer
    • Tæt voksenstøtte og voksen-guidning fagligt og socialt
    • Struktur og forudsigelighed
    • Socialt samspil
    • Tæt voksen-elev-kontakt og klar kommunikation