Hvad er en PLUSklasse?
I PLUSklassen arbejdes der med specialpædagogiske metoder. National forskning og erfaring fra lignende tilbud i kommunen har vist, at anvendelsen af specialpædagogiske metoder i skoleklasser gavner alle børn.
Hvad kendetegner en PLUSklasse?
I PLUSklassen starter ca. 19 elever – heraf to elever med specialpædagogiske behov.
Der arbejdes med specialpædagogiske metoder, der skaber deltagelsesmuligheder, tryghed og trivsel for alle børn.
Der er altid to voksne i klassen, som underviser efter en struktureret co-teaching model.
PLUSklassen har en fast tilknyttet ressourceperson fra skolen.
I PLUSklassen er der en særlig systematik omkring de voksnes teamsamarbejde, der sikrer læring og udvikling for alle børn.
Social Læring er en integreret del af skoledagen for de børn i PLUSklassen, der har et særligt specialpædagogisk behov.
Skolen har et tæt samarbejde med PPR omkring skolens PLUSklasser.
Hvad er specialpædagogiske metoder?
De specialpædagogiske metoder, som vil præge dagligdagen i PLUSklassen, fokuserer i høj grad på:
- Klare og trygge rammer
- Tæt voksenstøtte og voksen-guidning fagligt og socialt
- Struktur og forudsigelighed
- Socialt samspil
- Tæt voksen-elev-kontakt og klar kommunikation